האם אישה רשאית לומר איני ניזונת ואיני עושה?
בגמרא מסכת כתובות דף נח עמוד ב מבואר: אמר רב יכולה אישה שתאמר לבעלה איני ניזונת {משלך} ואיני עושה {לך כלום אלא לעצמי}.
קסבר כי תקנו רבנן מזוני עיקר ומעשה ידיה משום איבה וכי אמרה איני ניזונת ואיני עושה הרשות בידה. {עיקר התקנה היא לטובתה כי לפעמים אין מעשה ידיה מספקים לה לכן יכולה לבחור האם רוצה את מעשה ידיה או להיות ניזונת מבעלה}
וכך פסק בשולחן ערוך בסימן ס"ט סעיף ד: מַעֲשֵׂה יָדֶיהָ כְּנֶגֶד מְזוֹנוֹתֶיהָ. לְפִיכָךְ, אִם אָמְרָה: אֵינִי נִזּוֹנֵית וְאֵינִי עוֹשָׂה, שׁוֹמְעִין לָהּ.
ביחס לאיזה מלאכות יכולה לומר איני ניזונות ואיני עושה?
כתב החלקת מחוקק (ס"ק ד) וזו לשונו: כתב המ"מ בשם המפרשים שלא אמרו אלא שיכולה להפקיע עצמה ממלאכה שמרווחת בה כטווה בצמר, ושאינה לצורך הבית אבל טוחנת ואופה ומבשלת ועושה כל צרכי הבית כמו אם הייתה ניזונת וכך כתב הרב הרמ"א בהגה לקמן בסימן פ סעיף ט"ו.
האם יכולה לחזור בה כשאמרה איני ניזונת ואיני עושה?
כתב הרמ"א יֵשׁ אוֹמְרִים דְּכָל אִשָּׁה הָאוֹמֶרֶת אֵינִי נִזּוֹנֵית וְאֵינִי עוֹשָׂה, נִתְבַּטְּלָה הַתַּקָּנָה. וְאֵינָהּ יְכוֹלָה לַחֲזֹר בָּהּ וְלוֹמַר אֲנִי נִזּוֹנֵית וַאֲנִי עוֹשָׂה (בֵּית יוֹסֵף בְּשֵׁם הָרַ''ן שֶׁכֵּן כָּתַב בְּשֵׁם הָרַאָ''ה). וכתב החלקת מחוקק (ס"ק ה) הטעם בזה כתב הר"ן בשם הרמ"ה שאינו בדין שיהא הרשות בידה לשנות בכל פעם כמו שתרצה, שאם כן כשלא תמצא מלאכה תרצה להיות ניזונית וכשתמצא תאמר איני ניזונת ולקתה מדת הדין, אלא ודאי מיד כשאמרה אי אפשי בתקנת חכמים הפסידה ואין לה מזונות.
וכתב הרמ"א שרבנו ירוחם בנתיב כ"ג חלק ה' חולק בדין זה, ולדעתו יכולה האישה לחזור בה מתי שתרצה. ובחלקת מחוקק (ס"ק ו) כתב שטעם היש חולקין מאחר דקימא לן דמזוני עיקר ואם כן דין הוא שתהא ידה על העליונה דהא יש חוק קצוב בכל שבוע כמה היא עושה משקל ה' סלעים אם כן בכל שבוע שתרצה הברירה בידה לומר שבוע זו אני אעשה לעצמי ולשבוע האחרת תאמר תתן לי מזונות ואני מוכנה לעשות החוק הקצוב עלי.
אמרה איני ניזונות ואיני עושה האם חייב האיש לתת לה כסות?
כתב הרמ"א בשם הר"ן: כל שאינה ניזונות אין לה כסות, שהכסות הוא בכלל המזונות. הבית שמואל (ס"ק ג) כתב שזה תלוי במחלוקת אם כסות גם כן תחת מעשה ידיה. לדעת הר"ן כסות תחת מעשה ידיה ולכן אינה יכולה לומר בשבוע זו איני ניזונית ובשבוע אחר ניזונית. ולדעת רבנו ירוחם שסבירא ליה כשיטת הרא"ש דאין כסות בכלל מזונות, מאחר וכסות הוא דבר שאינו מתחלק על כל שבוע, ואם כן איך יכולה לומר זמן קצוב אני אעשה לעצמי, ובזמן אחר תאמר אני עושה ואוכל ואיך תעשה עם הכסות?